Amalfikusten - sjätte dagen

Under vår sista dag på Amalfikusten njöt vi såklart lite extra! Vi var tvungna att ta ett sista dopp i havet av två anledningar - för det var så varmt i luften och för att havet var helt underbart att bada i. Vi körde till Amalfi för vi alla tyckte det var så fint där. Torget låg precis vid stranden så det var nära till mat, gelato och butiker - perfekt! När det började bli kväll gjorde vi oss i ordning på hotellet inför sista middagen och sedan gjorde vi ett återbesök på restaurangen som serverade godast mat under hela resan. Den låg några km bort så vi gick igen för att komma dit, men det var bara skönt! Kvinnan som ägde restaurangen var faktiskt svensk och hennes dotter serverade oss, men hon kunde bara några få ord på svenska eftersom hon var född/uppvuxen på Amalfikusten.
Amalfi
Från stranden
Dags att svalka sig
Fina pappa redo för restaurangbesök
Från balkongen
Här går vi längs bergen och havet till restaurangen
Kan inte ta in hur vackert det var!
Framme!
Vit fisk och ett glas rosé för mig

Inte som planerat

Min helg blev inte riktigt som jag hade tänkt, inte alls faktiskt. Jag fick sådan magvärk i fredags och den släppte inte förens igår. Jag har legat ner hela helgen och vilat. Orkade inte ens stå så det måste varit något virus. Magvärk är det värsta, går inte att göra något liksom. Skulle egentligen till Emporia med mamma och syster, men det fick vi ställa in. Hade sett fram emot det så länge, hoppas vi hittar en dag nu så snart som möjligt! Jag som aldrig är sjuk lyckas alltid blir det är jag har något roligt inplanerat...

Idag mår jag som vanligt igen och kunde jobba. Vi hade barngenomgång på morgonen och sedan har dagen rullat på. Vi hade bara 6 st barn idag! Aldrig varit så lite barn sedan jag började där, men det var skönt med en lugn dag för ovanlighetens skull. Nu ska jag ner och äta kroppkakor! Mamma har lagat idag och oj vad jag ska njuta. Alldeles för länge sedan sist!

27:e oktober 2016

Idag sov jag ut till tjugo i nio. Underbart med sovmorgnar mitt i veckan! På jobbet är det fullt upp varje dag, många barn och specielt 1-åringar. Det är en avdelning för barn mellan 1-3, men det är inte många stora kvar nu utan de har flyttats över till den stora avdelningen. Det har varit väldigt skönt ute idag, för att vara i slutet på oktober vill säga. Vi gick en promenad i förmiddags med barnen när vi skulle till återvinningen och i eftermiddag har vi varit ute på gården och lekt. Guldvärt att komma ut och andas efter stressen där inne!

Amalfikusten - femte dagen

Denna dagen körde vi till Sorrento för att se hur det såg ut där. Det var den största staden på Amalfikusten så det var lite annorlunda där. Vi promenerade runt och kikade i butiker, tråkigt nog fanns det inga vanliga butiker. Till lunch delade vi på en stenugnsbakad pizza. Aldrig ätit så goda pizzor som i Italien, så krispiga och tunna! När vi kände oss klara med Sorrento körde vi till Positano och där stannade vi resten av dagen/kvällen. Vi låg på stranden och njöt (badkläderna låg på hotellet så vi fick svalka benen i vattnet bara), åt gelato, och shoppade. När det blev kväll slog vi oss ned på en restaurang precis vid havet. Vi beställde först in varsin drink och sedan middag. Bra avslut på en bra dag!
Vackra Positano
Sorrento!
Pizza margherita
I Positano
Varenda restaurang har i stort sett en fantastisk utsikt. Hur härligt?
Alltså. Hur magiskt med alla hus/byggnader?
Stranden! Alla solstolar förstörde bilderna...
Strawberry daiquiri för mig och mamma
Pasta med pesto till middag. Ser inget vidare ut, men det var goda smaker och det är ju det viktigaste!
Mina fina ♥

DARKNESS

Tisdag kväll och det blir bara mörkare ute för varje dag. Jag har fasat inför oktober/november sedan förra året. Jag klarar inte av mörkret. Det värsta är att det blir värre för varje dag, snart mörknar det klockan tre på dagen. Så glad att jag har ett jobb där jag får vara ute endel. Efter jobbet idag har jag tränat och lagat middag. Det blev dillsutvad potatis och strömming. Jag tycker det är tråkigt med kokt potatis, men det går ju att göra så mycket annat som dillsutvad potatis, potatismos, klyftpotatis osv.
Hade på mig mitt nya set i spets från H&M i lördags!

PERFEKT HÖSTKVÄLL

Josefine fyller år nu på måndag så igår hade hon ordnat ett tidigt födelsedagsfirande hemma hos sig. Det bjöds på drinkar och gott att äta. En perfekt höstkväll med typsikt tjejmys! Hon har en liten kattunge som ni ser på en av bilderna och jag smälte när jag fick se den! Gillar inte ens katter, men den lilla var ju såå go!

Förutom detta har mina brorsbarn varit här i helgen så jag har hängt med dem! Vi har spelat charader, tittat på film och bara umgåtts. Nu börjar tråkigt nog söndagsångesten komma krypande. Varför ska tiden gå så fort när man har roligt...

COLD WATER

Jag stängde förskolan för första gången igår så nu har jag det gjort också. Känner verkligen att jag har kommit in i allt nu, vilket känns jätteskönt!
Vi hade personalmöte på tre timmar direkt efter så det blev en lång dag. Det har regnat en hel del idag, men inte så mycket under min springtur efter jobbet som tur var. Jag tycker det är skönt att springa i lite regn för det är oftast härlig luft då. Mamma och jag lagade middag och åt för ett tag sedan och nu ska jag koppa bort allt för en stund. Dags för Chicago Fire!

Amalfikusten - fjärde dagen

Denna dagen började vi som vanligt med hotellfrukost. Därefter hoppade vi in i bilen och körde mot Grotta dello Smeraldo som är en känd grotta i Praiano där vi bodde. Resten av dagen får ni se nedan genom bilderna.
På båten inne i grottan!
Dessa höga berg, så häftigt egentligen!
Allt var bara så magiskt fint. Italien ska jag absolut besöka fler gånger!
Det vita "huset" längst ner på bilden är restaurangen vi åt på. Förstår ni utsiken från vårt bord? Njöt verkligen extra mycket på det restaurangbesöket!
Innan middagen tog vi varsin drink på Pirata som ni ser på bilden. Goda drinkar och väldigt fint ställe!
Mojito for the win!
Gnocchi i tomatsås! Väntade hela resan på detta och tur var väl det, för det var så gott!
 Denna kvällen unnade vi oss en efterrätt - brownie med chokladgelato till mig. Även den var så god!

Banken & tjejmys

Jag körde till banken efter jobbet igår och pratade lite. Har inte så bra koll på allt eftersom det är så mycket man bör veta. Kändes bra att få information om endel av det i alla fall! Därefter hämtade jag mina systerdöttrar på dagis. Det är så mysigt att hämta dem när man möts av ett stort leende och kramar. Att vara deras moster är så speciellt! Vi gick hem och lekte och jag stekte pannkakor till kvällsmat. Det är typ det bästa dem vet! Sen myste vi alla tre i soffan tills det var dags för tandborstning och nattning.
Ser ni hur stora dem är nu? Mina små tjejer. Väx inte mer nu, snälla ♥

Amalfikusten - tredje dagen

Tredje dagen tog vi bilen och körde till Amalfi, Ravello och Maiori. Det fanns så mycket att se på Amalfikusten och det var lika vackert överallt!

Det tar sin tid att köra bil på Amalfikusten eftersom det är så smala och kurviga vägar. Sen är det mycket trafik med bussar, bilar och mopeder, men trots det gick det faktiskt förvånansvärt bra. Det var väldigt häftigt att bila längs kusten och jag är så glad att vi hyrde bil för vi kunde köra vart och när vi ville. Det hade inte blivit samma upplevelse annars!
Här har vi precis parkerat bilen i Ravello och nu är vi ganska högt uppe. Fin utsikt såklart!
Det fanns så mycket fint porslin överallt! Vi köpte med oss en salladsskål och ett fat hem
Torget i Ravello
En fin kyrka där
Strosar runt på de mysiga gatorna bland alla små butiker
Finaste pappa och mamma
Efter Ravello körde vi mot Maiori där vi åt pasta till lunch! För min del en carbonara
Var tvungen att testa en cappuccino, men den föll mig inte i smaken. Blir nog ingen kaffedrickare på ett bra tag!

HÖSTMODE

Kenza leverar alltid med snygga outfits! Lårhöga stövlar, jeans, stickat och kappor. Höstmode när det är som bäst!

FIRANDE

Hur har er helg varit? Min har varit bra som för det mesta! I fredags skulle jag varit ledig, men jag fick jobba extra. Öppnade förskolan för första gången så det kändes bra att få det gjort. På kvällen var vi på kalas hos min faster som fyllde år tidigare i veckan. Det var längesedan vi sågs så det var roligt att träffa henne igen. Igår var vi bjudna på middag hos min syster eftersom hennes sambo också har fyllt år nu i veckan. Mycket firande denna helgen, men inte mig emot. Hösten är ju så mysig med alla dessa långa middagar med personer man tycker om. Blir inte mycket bättre än så!

BEAUTIFUL FRIEND

Alisa kom hit idag! På tiden att jag fick träffa min fina vän! Åh vad det är tråkigt att inte ha henne vid min sida i vardagen. Träffade henne varje dag från 6:an till 9:an och jag saknar det så mycket! Vi skrattade jämt och hade alltid långa samtal om livet. Det gör/har vi fortfarande, men inte lika ofta. Så härligt att ses idag! Behövde det! Nu ska jag kolla Chicago Fire - säsong 5 avsnitt 1. Ni kan ju gissa hur taggad jag är!

11:e oktober 2016

Efter jobbet igår körde jag hem till Sara. Det var ett bra tag sedan vi sågs hemma hos henne så det var mysigt. Vi åt middag, drack te och pratade utan pauser. Så behövligt med bästispepp! Som alla tisdagar börjar jag tidigt och slutar tidigt, älskar det! Hann hem och träna, duscha och äta middag innan det var dags att bege sig igen. Det var föreläsning mellan 17-20 för alla inom förskolan. Den var bra, men väldigt drygt att sitta stilla så länge och lyssna. Enligt mig ger det mycket mer med en kortare föreläsning för tillslut blir man så trött att man är någon annanstans. Nej nu ska jag krypa ner och sova. Sovmorgon imorgon och det behövs efter denna dagen!
Bild från Amalfikusten och ett smultronställe vi hittade. Så vackert, som ett sagoland verkligen ♥

FROM AMALFICOAST

Nedan får ni se några sämre bilder från resan. Fotade i möker en kväll och hade hög iso, sen glömde jag sänka ison dagen efter så bilderna blev i dålig kvalité. Så typsikt! Vill inte radera bilderna för det var så fina miljöer. Somt ur var kom jag på det redan efter första fotostoppet!

9:e oktober 2016

Inget vidare väder denna helgen - regn, grått och kallt. Veckan ser inte så bra ut den heller, men då gäller det att hitta på lite roliga saker! Igårkväll kom brorsan över och vi åt hemlagad pizza, eller vi gjorde faktiskt två olika sorter. Alisa skulle egentligen komma på besök idag, men ibland blir det inte som man tänkt. Förhoppningsvis hinner vi ses i veckan istället!

WHITE IT IS

SWEDISH BEAUTY FOR SURE

Inspireras så mycket av Molly Rustas! Hon är alltid on point! Hennes hår, kläder och ja allt. Womancrush!

KEEP YOUR HEAD UP

Fullt upp på jobbet idag trots att det är fredag. Fredagar brukar vara den lugnaste dagen eftersom det är mindre barn då, men inte idag. I vilket fall har det gått bra, dom är snälla för det mesta hehe. Hemma hann jag prata med mamma en liten stund innan hon körde till jobbet. Tänkte gå ner och göra mellanmål nu för jag ska träna bodypump vid fem. Därefter blir det fredagsmys med pappa! Lär vara dödstrött ikväll för jag steg upp halv sex så det ska bli skönt att mysa hemma med god middag och idol.

DREAMING OF NEW YORK

Drömmer mig tillbaka till New York! Jag har aldrig varit med om något mäktigare än den staden! Allt var så magiskt. Det var verkligen som att vara med i en film när vi gick på gatorna med alla skyskrapor över oss eller när vi promenerade i Central Park förbi skridskobanan. Vi hann med mycket på den korta tiden vi var där, men nästa gång vill jag stanna längre och njuta på ett annat sätt med en löptur och picknick i Central Park, cykla över Brooklyn Bridge, shoppa loss, äta på riktigt bra restauranger/caféer och bara upptäcka staden på egen hand.

Amalfikusten - andra dagen

Andra dagen tog vi bussen till Positano för att hoppa på båten mot Capri. Tråkigt nog var det mulet väder så bilderna blev inte alls roliga, men det blev en härlig dag och det var varmt som tur var. Capri var en jättefin ö och jag är glad att vi åkte dit. Vi promenerade uppför backar och alla tusentals trappor och åkte buss så högt att vi nästan fick höjdskräck ärligt talat! Det var otroligt fin utsikt på många ställen och såklart mysiga gator med restauranger och affärer.
Positano
Jag menar, hur vackert på en skala?
På båten mot Capri
Capri
Utsikten var magisk
Vackra blommor fanns det
På kvällen åt vi middag ganska nära vårt hotell, eller ja efter en låång backe var vi framme!
Där borta ser ni Positano
Restaurangen! Vi satt ute och det var så mysigt med utsikten över havet och belysningen
Beställde in kött i tomatsås och potatis, men fick chips, haha. Inte speciellt gott (gillar inte ens chips) men kötträtten var såå god!

KALLA DAGAR

På tisdagar har vi planering på jobbet så det hade vi efter frukost. Därefter gick vi ut på gården, lunch och sen en timmes lek med barnen innan jag slutade. Tyckte det var kallt igår, men det var inget mot idag! Höll på att frysa ihjäl när jag sprang ut till bilen imorse. Vågar inte tänka på nästa månad, brr! Stack ut och sprang när jag kom hem och då var det annat, inte kallt längre om man säger så! Blir verkligen en ny människa efter ett träningspass, från frusen och trött till pigg och glad. Hur härligt!?

Away We Go

Jag har haft en härlig helg med alla fina! I lördags passade jag och mamma tjejerna. Vi gick en runda till parken och sedan var vi inne och pysslade och lekte. Myslördag! I söndags fyllde morfar år så hela släkten firade honom. Det gick snabbt till måndag och en ny vecka. Började tio idag så efter blöjbyte och utekläderna på gick vi till skogen med de äldsta barnen. Det var råkallt ute idag så imorgon blir det tjockare jacka och vantar. Vi har utedagar på måndagar och temadagar på onsdagar med de större barnen. Känns bra att ägna lite extra tid åt dem eftersom det blev så mycket fokus på de minsta barnen vid inskolningarna i september.
Promenader i höstvädret är det mysigaste som finns! Speciellt hand i hand med dessa två ♥♥